Wegwijs in de watersport
Welkom op deze informatieve site over watersport. U vindt hier informatie over de cursussen Klein Vaarbewijs 1, Klein Vaarbewijs 2 en de cursus Basiscertificaat Marifonie. Daarnaast worden er praktische tips gegeven over het onderhoud van uw schip, waar u op moet letten bij de koop van een tweedehands boot, en hoe u uw schip winterklaar moet maken. Mocht u vragen hebben over bepaalde onderwerpen, kunt u deze stellen, onderaan elk artikel.
Vaarbewijsplicht in zwaar weer
Steeds meer mensen in Nederland zoeken vertier op het water, echter net zoals op de weg, kunnen er op het water, door gebrek aan ervaring en basiskennis, gevaarlijke situaties ontstaan, zoals aanvaringen, ongevallen met persoonlijk letsel en schade aan waterwerken en schepen. De huidige vaarbewijsplicht voldoet niet meer en dient te worden aangescherpt.
Vaarwijzer: Vaarbewijs halen
In Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen die langer zijn dan 15 meter of sneller kunnen varen dan 20 km per uur. Ook als u niet vaarbewijsplichtig bent, onder de huidige gehanteerde normen, is het aan te raden uw vaarbewijs te halen. Het wordt steeds drukker op de vaarwateren en om veilig in al die drukte uw weg te vinden dient u de regelgeving goed te kennen. Vanuit de overheid wordt de vaarbewijsplicht verder opgevoerd, haal zo snel mogelijk uw vaarbewijs
Marifoon cursus: informatie
Er zijn mensen die denken dat een marifoon aan boord overbodig is geworden, omdat iedereen beschikt over een mobiele telefoon. Niets is minder dan waar: de schepen om je heen zijn met een mobiele telefoon niet te bereiken, immers het GSM nummer staat doorgaans niet op de romp geschilderd. Nog belangrijker is het gegeven dat alle nood - spoed - en veiligheidsverkeer middels de marifoon wordt afgewikkeld. Voordat u een marifoon aanschaft, dient u het basiscertificaat marifonie te halen.
Winterklaar maken van uw boot
Als het vaarseizoen helaas weer voorbij is, wordt het tijd om uw schip uit het water te halen en naar de winterstalling te brengen. Wie denkt dat er dan vervolgens niets meer gedaan hoeft te worden heeft het mooi mis. Er zijn heel wat zaken die in orde moeten zijn voordat de boot de winterslaap in kan gaan. Zo zullen de nodige antivries maatregelen genomen moeten worden, zodat bij strenge vorst schip + uitrusting vorstbestendig de winter doorkomen.
Aandachtspunten bij koop tweedehands boot
De 2e hands botenmarkt heeft een zware tik gehad door de aanhoudende economische crisis, waardoor de gemiddelde verkoopprijzen met maar liefst 40 procent zijn gedaald. ALs u het zich kunt veroorloven is het nu de tijd uw droomboot aan te schaffen. Zeker als u van plan bent hier enige jaren van te genieten: tegen die tijd is de botenmarkt wellicht weer aangetrokken en kunt u uw schip goed verkopen. Waar moet u op letten bij de koop van een tweedehands boot?
Gasinstallatie aan boord van boten
De meeste ongelukken aan boord van boten worden veroorzaakt doordat de gasinstallatie niet goed is aangelegd en daardoor al snel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als er brand aan boord van een schip ontstaat, door bijvoorbeeld een gaslekkage, is het belangrijk niet in paniek te raken. De zuurstoftoevoer afsluiten is het eerste wat u dient te doen en vervolgens de brand blussen. Een veilig aangelegde gasinstallatie aan boord van boten is daarom van levensbelang
Welke antifouling voor uw onderwaterschip?
Als het voorjaar zich aandient wordt het de hoogste tijd voor booteigenaren het nodige onderhoud te verrichten, voordat de boot te water kan. Het onderwaterschip krijgt het gedurende het vaarseizoen zwaar te verduren en het is dan ook belangrijk het gedeelte onder de waterlijn van uw boot goed te beschermen. Antifouling is een onderwaterverf die uw boot goed beschermt. Maar welke antifouling heeft u nodig, gelet op type schip en vaargebied en waar moet u op letten bij het aanbrengen van de verf?
De 2e hands botenmarkt heeft een zware tik gehad door de aanhoudende economische crisis, waardoor de gemiddelde verkoopprijzen met maar liefst 40 procent zijn gedaald. ALs u het zich kunt veroorloven…
De meeste ongelukken aan boord van boten worden veroorzaakt doordat de gasinstallatie niet goed is aangelegd en daardoor al snel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als er brand aan boord van een s…
In Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen langer dan vijftien meter en/of schepen die sneller kunnen varen dan twintig kilometer per uur. Maar het is voor iedereen aan te raden het vaarbewi…
Steeds meer mensen in Nederland zoeken vertier op het water, echter net zoals op de weg, kunnen er op het water, door gebrek aan ervaring en basiskennis, gevaarlijke situaties ontstaan, zoals aanvarin…
In Nederland geldt een vaarbewijsplicht voor schepen die langer zijn dan 15 meter of sneller kunnen varen dan 20 km per uur. Ook als u niet vaarbewijsplichtig bent, onder de huidige gehanteerde normen…
Als het voorjaar zich aandient wordt het de hoogste tijd voor booteigenaren het nodige onderhoud te verrichten, voordat de boot te water kan. Het onderwaterschip krijgt het gedurende het vaarseizoen z…
Als het vaarseizoen helaas weer voorbij is, wordt het tijd om uw boot naar de winterstalling te brengen en winterklaar te maken. Het winterklaar maken van uw boot is van belang voor het behoud van uw…
Gepubliceerd door Nautisc1 op 15-12-2010. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.